Ord- og talblinde Alexander har kurs mod politiskolen

21-årige Alexander har som så mange andre en svær folkeskoletid bag sig og har fået konstateret dyskalkuli – talblindhed. Oven i hans ordblindhed skulle man tro, at det ville se sort ud for Alexander. Men han er sprængfuld af energi, humøret er højt, og Alexander er på vej mod sin store drøm: At blive politibetjent.

Alexander har fået konstateret dyskalkuli, men han er godt på vej mod politiskolen

På VUC føler Alexander sig forstået og hjulpet – for første gang i sin skoletid.

Efter et par år, hvor han arbejdede i en 7-Eleven og som vagt, var det tid til at komme videre.

Efter at have søgt lidt på nettet stod det klart for Alexander, at han skulle tage en HF på VUC. En samtale med en vejleder afgjorde, at han ikke skulle starte på en to-årig HF, men læse matematik på AVU (9.-10. klasses niveau) og samtidig gå i den skræddersyede, tre-årige HF for ordblinde, som Vestegnen HF & VUC tilbyder.

“Vi får den hjælp, vi har brug for med CD Ord, IT-rygsæk, osv. – det gør det nemmere at skrive og læse, at jeg kan få læst ting op,” fortæller Alexander, som tilføjer, at fællesskabet med mange ligesindede betyder en del: “Vi forstår hinanden på en anden måde – man ville føle sig udenfor i en almindelig klasse.”

For mange i klasserne

Det er dog ikke kun en dans på roser, for der er et stort aldersspring i klassen, og hvor nogle af de yngste på 16 år kun er der, fordi de ikke ved, hvad de ellers skulle lave, har Alexander fokus på at færdiggøre sin HF, så han kan komme ind på politiskolen. I forbindelse med eksempelvis gruppearbejde giver det altså lidt uro, at det ikke er alle, der er lige målrettede.

En anden torn på rosen er, at de er 30 kursister i klassen.

“Som ordblind skal der ikke ret meget til, før man bliver forstyrret, og vi har for lidt enetid med læreren,” forklarer Alexander. I nogle af de fag, de har sværest ved, har de to lærere, men på grund af regeringens nedskæringer på ordblindeområdet har de mistet den ene lærer i nogle af timerne.

“Hvad bliver det næste? Vil de fjerne ordblindeafdelingen?,” spørger Alexander, som tilføjer: “Vi har en vilje og en gejst!”

Det nødvendige faglige løft

Da Alexander startede på AVU-matematik, blev det hurtigt klart for hans lærer, at han havde brug for ekstra støtte, hvis han skulle bestå. Derfor modtager han også undervisning på FVU (forberedende voksenundervisning), hvor han får de helt basale matematiske byggesten på plads på et lille hold med god tid til den enkelte.

Det har været medvirkende til, at Alexander, som aldrig tidligere har bestået en matematikeksamen, netop har bestået niveau E i matematik (svarende til 10. klasse) trods sin talblindhed.

“Hvis du ikke tager en HF, sker der ikke noget i dit liv – det er et springbræt,” siger Alexander, som ikke har lyst til at arbejde som ufaglært resten af sit liv.